miercuri, martie 26, 2025

INFORMAȚIA înseamnă PUTERE

Supercamioanele lui Ceaușescu. Ele puteau căra 120 de tone la un singur transport

Nicolae Ceaușescu, vroia ca România comunistă să producă tot felul de mașini, cu care să impresioneze țările dezvoltate. Astfel, la începutul anilor ’80, a cerut să se fabrice camioane de mari dimensiuni, pe care să le exporte în Australia.

Inginerii din România s-au pus pe treabă și după 10 ani de cercetări a luat naștere “DAC 120 DE”, un “gigant” ce putea căra 120 de tone la un singur transport.

Camioanele aveau amplasate în roţile de pe puntea spate două motoare electrice ce dezvoltau 520 de cai putere fiecare, care îi permiteau camionului „DAC 120 DE” să ruleze cu 70 km/oră gol şi cu 55 km/oră încărcat.

Camionul era dotat cu servodirecţie si servofrâna hidraulică. Acestea erau importate din Occident. “Monstrul” avea diametrul roţilor de 3,2 metri și era echipat cu anvelope marca Michelin.

„Am miscat-o prin oras in ’82. Era dimineata intr-o zi de lucru, pe o sosea betonata uzinala intre Rulmentul si Tractorul, un fel de sosea de centura. Strada am golit-o de masini si singurele care mai aveau dreptul sa circule si cu care ne intersectam erau troleibuzele ce duceau muncitorii care urmau sa intre in tura.

Cand ne vedeau camionul, oamenii isi faceau cruce si coborau din troleie, tinandu-se dupa noi cu alai”, isi amintea unul dintre proiectanti, inginerul Adrian Novac.

S-au construit 16 astfel de camioane.

In 1988, cinci au luat drumul Australiei,  la mina „Mc Caimy Monster Pilbara”,  fiind vandute cu 300.000 de dolari bucata. Costau de trei ori mai putin decât varianta americana (modelul Lectra Haul).

Foarte interesant și..  E tristul adevăr. 16 oameni pe oră. Românii părăsesc țara ca-n vreme de război.

„Masinile s-au dus bucati si au fost remontate la fata locului, in condiții de atelier de mina, nu de uzina. Reasamblarea celor cinci camioane a durat un an, intre ’88 si ’89”, mai spus inginerul.

Sursa: soferi.biz

Articole asemănătoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.