Proiectul autostrăzilor din perioada comunistă este încă de actualitate. L-a preluat fiecare ministru al transporturilor post-decembrist. Revista Flacăra publicase, cu mult timp în urmă, harta autostrăzilor României din 1968, în viziunea lui Nicolae Ceaușescu.
Proiectul coridorului IV pan-european, încă nefinalizat de șase decenii, este copia fidelă a planului comunist. Artera rutieră urma să lege Europa Occidentală de Orient.
Planul din 1968 prevedea o rețea de autostrăzi de 3.200 km care lega toate regiunile istorice ale României și a fost întocmit de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA). Acel institut a devenit companie privată în 1991.
Proiectele originale din epoca Ceaușescu prevedeau rute care coincid nu doar cu coridoarele IV și IX de autostrăzi, ci și cu Autostrada Transilvania. Pe harta dictatorului figura și un traseu: autostrada Oltenia-Litoral, care traversa sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.
În prezent, în România doar 695 km de autostradă sunt deschiși traficului public. Dintre aceștia, peste 500 au fost construiţi după 1989. În 2015, doar 12 km au inaugurați de autorități, după ce în ultimii trei ani, cadența anuală de finalizare a tronsoanelor de autostradă aflate în lucru a fost de aproximativ 100 km.
Sursa: ramnicuvalceaweek.ro